Selasa, 10 November 2015

Perubatan Oriental tradisional dan moden Allopathy

Perubatan Oriental tradisional dan moden Allopathy

Timur dan gaya Barat perubatan timbul di hujung bertentangan dengan dunia, jadi ia tidak menghairankan bahawa mereka adalah berdasarkan kepada dua pandangan asasnya berbeza daripada realiti. Bukan sahaja mereka bezakan dalam cara mereka menerangkan penyakit dan asal-usul itu, mereka juga berbeza dalam kaedah mereka memilih untuk memulihkan dan mengekalkan kesihatan dalam paradigma masing-masing. Dan kedua-dua bekerja sangat baik dalam kawasan kepakaran mereka, maka trend yang semakin meningkat dalam memanggil perubatan Timur 'percuma', bukannya 'alternatif.'

Perubatan Barat, yang agak muda berbanding Perubatan Tradisional Cina (TCM), bermula pada satu masa dalam sejarah apabila falsafah Sir Isaac Newton mekanisme adalah pemikiran saintifik yang lazim. Newton percaya bahawa bagi sebahagian besar, badan manusia hanya mesin yang rumit. Saintis perubatan yang datang selepas berterusan dalam urat itu dan menggunakan mekanistik-reduksionisme berfikir memecah tubuh manusia ke dalam bahagian yang lebih kecil dan lebih kecil dalam usaha untuk memahami bagaimana ia berfungsi. Hasilnya ialah, moden perubatan gaya Cartesian kita sekarang yang telah menjadi sangat pintar untuk membaiki dan memanipulasi aspek / bahan biologi organisma manusia. Pakar Bedah moden boleh melaksanakan pembaikan rumit untuk sistem saraf dan dengan biologi molekul, boleh balas menyerang kemusnahan wabak virus.

Walau bagaimanapun, dengan semua pengetahuan dan kemahiran sains yang menakjubkan telah memberikan kita, ia masih agak lemah dalam memahami mekanisme penyakit itu sendiri. Walaupun doktor boleh membaiki kerosakan yang disebabkan oleh penyakit dan memusnahkan beberapa patogen berbahaya yang menyerang organisma manusia, sains masih tidak dapat menjelaskan dengan memuaskan bagaimana atau mengapa penyakit menjelma. Mengapa bakteria yang memintas satu sistem imun yang sihat tetapi tidak yang lain? Proses menjadi tua atau untuk menjadi kronik masih evades pemahaman.

Ini adalah di mana Perubatan Tradisional Cina mempunyai itu kekuatan terbesar. Dilahirkan beribu-ribu tahun yang lalu, dalam budaya yang diadakan pemahaman yang mendalam tentang saling segala sesuatu, TCM tumbuh dan berkembang melalui percubaan dan kesilapan ke dalam apa yang ada hari ini. TCM berbeza daripada sains Barat kerana ia tidak cuba untuk mengurangkan organisma ke dalam zarah yang lebih kecil dan lebih kecil untuk memahaminya. Sebaliknya, ia memperoleh pemahaman ke dalam organisma manusia dengan memerhatikan bagaimana ia berkaitan dengan dunia di sekitarnya. Dengan menggunakan data itu, TCM kemudian membuat pembezaan terhadap penyakit dan sindrom dengan memerhatikan hubungan yang wujud di antara pelbagai aspek persekitaran dalaman. Dengan cara ini, TCM memandang penyakit sebagai persoalan-kira, dan untuk menjadi sihat, organisma mesti seimbang. Keseimbangan ini adalah mendalam dan mesti wujud di semua peringkat. Dalaman / luaran, emosi / fizikal, organik / bertenaga. Kebanyakan ini disimpulkan dalam apa yang dipanggil teori Yin dan Yang.

Cina Tradisional Rawatan perubatan boleh menjadi sangat bermanfaat dalam bidang yang perubatan moden tidak. Ia adalah satu bentuk yang unggul penjagaan kesihatan pencegahan dan satu yang berjaya boleh merawat penyakit kronik dan kesakitan di mana ubat allopathic melemparkan 'tangan' dalam kekecewaan. Sejak itu memandangkan tawaran realiti dengan hubungan dan mengikuti falsafah holistik, TCM adalah sangat cepat menyesuaikan diri. Mungkin salah satu sebab-sebab yang TCM telah bertahan lebih pendekatan tradisional yang lain adalah kerana penyesuaian itu ini. Pendekatan tradisional yang lain, mungkin kaya dengan pemandangan lebih tegar realiti, tidak berupaya untuk terus hidup kedatangan sains Barat moden. Mereka tidak mampu untuk menggabungkan idea pemikiran Barat dalam falsafah mereka sendiri. TCM menggunakan maklumat yang dikumpul oleh sains Barat dan menggabungkan ia dengan pendekatan holistik. Sebagai contoh, ia adalah perkara biasa bagi akupuntur menggunakan kedua-dua teori meridian tradisional untuk sakit otot digabungkan dengan terapi titik pencetus, kaedah sains berdasarkan lebih sakit dan otot rawatan.

Jarang kanak-kanak yang baru di blok, TCM kini menubuhkan sendiri di sini di Amerika Utara ... cara ketinggalan di belakang Eropah, Asia dan Australia. Negara ada telah bersepadu selama bertahun-tahun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar