Selasa, 10 November 2015

Doktor A Must Be bertimbang Ke Arah Keperluan Pesakit '!

Doktor A Must Be bertimbang Ke Arah Keperluan Pesakit '!

Setiap doktor dikurniakan dengan kuasa yang besar untuk memerintah jiwa pesakit mereka. Kita mendengar kisah-kisah masa lalu-doktor yang dianggap sebagai Tuhan-tuhan oleh masyarakat tempatan. Ingat bahawa orang tua dalam kot putih yang dianggap sebagai "Kawan, Panduan, dan ahli falsafah" oleh datuk atau bapa anda? Beliau pernah memasuki rumah anda dengan apa-apa tangguh, daftar anda atau salah satu, memberikan anda ubat minimum yang sakit (jika lelaki itu sakit adalah bernasib baik untuk mempunyai apa-apa doktor), dan meninggalkan rumah anggun lagi!

Apakah tempat kejadian hari ini? Anda mengambil pelantikan pengamal yang sibuk, masukkan klinik beliau, tergesa-gesa melalui banyak banyak siasatan (Allah sahaja yang tahu jika ia benar-benar diperlukan), dan mendapatkan preskripsi disemat dengan senarai besar ubat-ubatan yang perlu diambil pada masa yang berlainan hari. Masa untuk mengasah kemahiran memori anda untuk ingat semua ini! Dan seterusnya mengalami penyakit yang disebabkan oleh dadah bagi tempoh yang tidak diketahui masa!

Nah, kedengaran terlalu negatif? Pasti tidak mahu ia; tetapi cerita mengatakan perkara yang sama lagi dan lagi. Dan terus terang, dalam kategori ini doktor, tidak ada pengasingan antara Allopaths, Homeopaths, Ayurveda atau mana-mana jenis doktor. Mereka hanya "Type" dalam diri mereka sendiri!

"DOKTOR" adalah seseorang pesakit bergantung sepenuhnya pada. Dengan kesedaran yang meningkat di kalangan orang awam mengenai kemudahan penjagaan kesihatan yang lebih baik, terdapat perubahan besar dalam cara berfikir rakyat. Sekarang mereka tahu apa yang betul dan apa yang salah. Masih apabila ia datang kepada keputusan pertimbangan tertentu mengenai kesihatan mereka atau orang-orang yang 'dekat dan sayang mereka, mereka bersetuju dengan apa yang doktor mereka berkata. Oleh itu, bukan tugas doktor untuk memberi mereka keputusan yang mereka akan gembira selama-lamanya dengan? Ramai doktor belajar akan bersetuju dengan fakta bahawa kualiti utama mana-mana doktor perlu mempunyai bukan sahaja kecerdasan tetapi belas kasihan! Ia diajar di sekolah-sekolah perubatan untuk melihat keadaan mana-mana pesakit sebagai orang ketiga praktikal dan memberi pertimbangan anda. Tetapi mungkin peranan belas kasihan tidak diajar di sekolah-sekolah perubatan, kerana yang doktor tidak boleh menggambarkan keperluan pesakit sebagai sendiri!

Katakan, pesakit menghampiri anda dengan aduan daripada kelemahan dan pucat yang berkaitan dengannya. Anda menasihatinya hemogram lengkap, ESR, rutin air kencing, ECG, dada x-ray, dan ujian najis. Pesakit mendapat semua ujian ini dilakukan dan didapati mempunyai hemoglobin rendah yang hanya boleh diambil dengan selamat berjaya dengan beberapa persediaan besi yang baik dan pengubahsuaian diet. Bagaimana anda boleh menerangkan atau mewajarkan keperluan semua ujian lain yang telah dijalankan ke atas pesakit anda? Bolehkah awak? Adakah anda akan menjalani semua ujian ini jika anda mengalami masalah yang sama? (Melainkan makmal menaja anda dengan ujian percuma)

Baik yang mungkin kedengaran keras, dan ia adalah hakikat yang sedang berlaku terlalu berleluasa di khalayak ramai dan juga tetapan peribadi.

Dalam set-up luar bandar dan separa bandar yang perkara-perkara yang lebih teruk lagi! Orang-orang di bandar-bandar sekurang-kurangnya mampu untuk menjalani ujian ini (walaupun tidak diperlukan, hanya untuk kepuasan mental banyak suka). Tetapi dalam set up luar bandar, secara literal beberapa orang miskin dieksploitasi untuk menjalani banyak ujian dan rawatan sama sekali tanpa apa-apa keperluan dan felo miskin meminjam wang daripada beberapa sumber dan bekerja untuk rehat mereka dalam kehidupan mereka untuk membayar hutang !! Tidak, ini adalah tidak keterlaluan tetapi hakikatnya! Telah melihat doktor melakukan walaupun hysterectomies tanpa apa-apa keperluan dan pesakit menangis untuk sepanjang hayat beliau untuk kekurangan hormon. Ini perlu dihentikan.

Sudah tentu tidak semua doktor adalah seperti ini. Terdapat banyak pengecualian yang baik dan mulia kerana yang kesihatan sistem kami berjalan dengan lancar. Ini adalah doktor yang bertimbang rasa terhadap keperluan pesakit dan bekerja untuk kepentingan utama pesakit! Mempunyai keistimewaan terpaksa bekerja dengan doktor yang permata sebenar dalam dunia perubatan! Muka tersenyum mereka akan membuat pesakit selesa sebaik sahaja memasuki kamar mereka. Gaya mereka mempersoalkan lagi digunakan untuk memadamkan sempadan diri dari pesakit. Mereka tidak akan menjadi mangsa kepada Luring wakil perubatan dan akan menetapkan apa yang diperlukan. Siasatan perubatan tegas akan menyokong dengan penemuan klinikal mereka (mempunyai seorang guru doktor yang digunakan untuk menulis pada penyiasatannya nota-Tolong melakukan ujian hemoglobin sahaja dan tidak kiraan darah lengkap ') dan corak rawatan mereka tidak akan berdasarkan kepada ego diri mereka tetapi kepada keperluan tepat pada masanya dan dengan kerjasama pakar-pakar dalam bidang ini. Mereka tidak akan teragak-agak untuk mendapatkan bantuan daripada doktor bawahan mereka jika mereka adalah baik dalam bidang mereka. Dan suasana keseluruhan yang penuh nikmat bersama telah dicapai antara doktor dan pesakit!

Kedengaran terlalu idealistik? Ya, ia adalah ideal. Tetapi kita tidak boleh membuat diri kita ideal? Jangan anda fikir kita mesti? Seorang lelaki lengkap atau perempuan atau kanak-kanak di tangan kita !! Sama ada kita boleh membuat atau memecahkan! Belas kasihan sedikit, dengan sedikit penumpahan diri ego, dan dengan menjaga kepentingan pesakit sebagai keutamaan yang paling atas, ia adalah mungkin untuk mewujudkan persekitaran yang sesuai untuk prognosis yang lebih baik untuk sembuh! Amalan Perubatan tidak layak cita-cita !!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar