Selasa, 10 November 2015

Penyelesaian asas untuk badan Sakit Disebabkan oleh Menyelam

Penyelesaian asas untuk badan Sakit Disebabkan oleh Menyelam

Kekurangan senaman dan tidur, walaupun kekurangan sokongan leher ketika tidur, boleh membawa kepada leher kronik dan sakit bahu untuk penyelam. Ini adalah kerana semasa menyelam, tekanan diletakkan banyak pada tulang belakang, dengan itu secara langsung memberi kesan kepada leher, bahu, dan belakang. Ini mungkin tidak begitu kritikal bahaya lain yang boleh mengakibatkan penyelam tetapi mengabaikan sakit akan membuat aktiviti-aktiviti mudah seperti duduk di meja, berjalan, atau dibengkokkan menyumbang banyak untuk ketidakselesaan.

Walaupun terdapat banyak kaedah untuk mengurangkan rasa sakit, seperti urut biasa dan liniments menenangkan, masih penyelesaian yang paling berkesan adalah tabiat yang betul tidur, postur yang baik, dan senaman. Kebaikan tidur telah jarang diperolehi. Manfaat ini termasuk pembaikan kerosakan dalam badan yang disebabkan oleh tekanan dan pembiakan protein untuk peremajaan sel. Kurang tidur bagaimanapun menyebabkan masalah lebih lanjut seperti kemurungan, keletihan yang kronik, dan kehilangan berat badan. Kemudian lagi, mendapat manfaat tersebut memerlukan postur tidur yang betul, yang mengurangkan tekanan ke atas bahu dan leher. Bantal kedudukan yang betul untuk menyokong leher anda akan menghilangkan sakit seperti leher kaku. Buih memori baru-baru ini mendapat populariti dalam menyelesaikan sakit leher, terutama bagi pesakit terlantar dan tua-tua.

Kerana senaman adalah penyelesaian yang sangat baik untuk mengurangkan rasa sakit itu, doktor telah mengesyorkan yoga sebagai salah satu latihan yang bukan sahaja melegakan bahu dan sakit leher tetapi juga menghalang mereka. Yoga membantu penyelam dengan mengekalkan postur dan senaman pernafasan. Ia membina kekuatan pada tulang belakang dan belakang, yang penting terutamanya apabila membawa kereta kebal berat.

Yoga juga mengukuhkan kawalan perut yang pengilat sehingga keapungan, menguatkan kaki untuk berjalan turun ke air dalam gear penuh, dan membangunkan otot pada kaki untuk siripnya. Latihan pernafasan lagi mengajar penyelam untuk bernafas secara berterusan semasa melakukan senaman fizikal. Akhir sekali, yoga memberikan teknik visualisasi yang akan membantu penyelam bersedia untuk cabaran mental di bawah air.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar