Selasa, 10 November 2015

Chakra Tekak - Chakra Kelima

Chakra Tekak - Chakra Kelima

Chakra tekak, chakra yang kelima, yang disebut sebagai Vishudda dalam Sanskrit kuno terletak di tengah-tengah tekak. Sama seperti dengan chakra lain, tenaga yang mengalir keluar dari bahagian depan badan dan daripada belakang juga, jadi vorteks dibentuk di bawah dagu dan yang lebih kecil di bahagian belakang leher.

Chakra ini adalah berkaitan dengan segala bentuk ungkapan, komunikasi dan pertuturan. Tekak chakra membantu adalah dengan keupayaan orang-orang yang berkomunikasi dengan apa yang ada dalam diri anda dan akan membantu semua komunikasi dengan orang lain untuk menjadi harmoni. Ia juga boleh membantu anda menjadi lebih kreatif secara umum terutamanya dengan perkataanmu.

Apabila chakra tekak dibuka dan diaktifkan maka ia boleh menjadi mudah untuk bercakap dan berkomunikasi dengan orang lain menjadi suatu keseronokan. Jika chakra ini disekat walaupun kemudian jenis masalah yang boleh timbul akan berkaitan dengan tekak, leher dan bahu.

Chakra tekak akan bertindak balas dengan baik kepada biru warna. Elemen untuk chakra ini adalah Eter dan logam adalah merkuri. Ia tidak menghairankan bahawa batu untuk chakra ini adalah biru. The biru permata adalah campuran warna. Ia mengandungi blues langit mewakili langit dan hijau rumput yang mewakili bumi. Ini menggabungkan rohani dengan duniawi dengan prinsip ini menjadi idea di sebalik chakra itu sendiri. Batu ini boleh membantu anda untuk menyatakan idea-idea anda, untuk berkongsi pengetahuan rohani anda dan untuk campuran pengetahuan ini dengan kehidupan bahan anda.

Jika chakra ini adalah terbuka, seimbang dan berputar seperti yang sepatutnya maka aspek psikologi yang muncul boleh menjadi pembangunan bakat terutamanya dalam bidang kesenian dan rasa memuncak kerohanian. Dengan chakra ini tersumbat bagaimanapun aspek-aspek psikologi termasuk obsesi, penindasan bersuara, tidak mengatakan apa yang anda perlu katakan, blok kreatif dan ketidakupayaan umum untuk menyatakan diri anda.

Chakra ini boleh diseimbangkan dengan mudah dengan hanya bertafakur muzik dalam kunci A manakala anda bayangkan bola lampu biru di sekeliling kawasan tekak. Anda boleh gambar bunga teratai biru dengan 16 kelopak perlahan-lahan berputar kerana ia membuka lebih chakra. Teratai biru dengan 16 kelopak yang digambarkan dalam Mandala Sanskrit untuk chakra.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar