Selasa, 10 November 2015

Memahami berpeluh Palms atau telapak tangan Hiperhidrosis

Memahami berpeluh Palms atau telapak tangan Hiperhidrosis

Tidak banyak tahu tentang keadaan ini kerana semua orang boleh ada pada satu ketika dalam hidupnya terasa peluh pada masing-masing tapak tangan. Untuk orang-orang yang bernasib baik, berpeluh yang tidak benar-benar berlaku sering tetapi bagi mereka yang serius mencari penyelesaian, ia telah menjadi sekurang-kurangnya satu kesulitan dan paling teruk keadaan memalukan dan psikologi mencabar. Bayangkan bersosial atau perlu melakukan banyak itu dan berjabat tangan basah anda dengan banyak orang lain yang tangan kering. Ini sudah pasti pengalaman yang paling memualkan daripada mesyuarat kenalan layak. Walaupun kebanyakan orang tidak kisah, terdapat satu tanggapan umum bahawa orang yang mempunyai tapak tangan berpeluh tidak berada dalam keadaan tenang, walaupun mereka yang selesa pada masa itu.

Jadi apa palmar hiperhidrosis? Ia adalah satu keadaan di mana kelenjar peluh di tapak tangan mengeluarkan peluh terlalu banyak atau hiperaktif. Pencetus berkisar dari masalah kesihatan seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, menopaus dan lain-lain lagi, beberapa jenis ubat-ubatan, dan juga pencetus psikosomatik. Tidak ada satu sebab di sini yang boleh diasingkan sebagai punca. Ia boleh menjadi satu atau gabungan mana-mana. Apa yang penting ialah memahami bagaimana kita berpeluh untuk memulakan. Berpeluh adalah satu cara semula jadi untuk badan untuk mengeluarkan bahan buangan melalui liang pada kulit kita. Sama ada kita suka atau tidak, kita perlu berpeluh untuk menurunkan suhu tinggi badan kita atau untuk menstabilkan ia. Di mana kita berpeluh tidak benar-benar perkara pilihan tanpa campur tangan perubatan. Begitu juga dengan berapa banyak kita berpeluh.

Ada orang yang banyak berpeluh lebih daripada yang lain dan pada amnya penduduk lelaki berpeluh dua kali lebih banyak daripada wanita. Perubahan hormon juga memainkan peranan dalam berpeluh. Sebagai kanak-kanak pergi ke akil baligh dan kemudian ke alam dewasa, perubahan hormon dalam badan mereka memberi kesan kepada kelenjar lain seperti kelenjar peluh dan mereka akan mula berpeluh lebih dan tumbuh rambut lagi di merata tempat pada badan mereka di mana ini tidak selalunya berlaku. Hiperhidrosis adalah istilah umum untuk peluh berlebihan dan terdapat dua jenis itu. Yang setempat hanya dihadkan kepada bahagian-bahagian tertentu badan dan tidak keseluruhannya. Kes yang paling biasa didengar adalah pada ketiak sahaja kerana peluh boleh mengambil bakteria dan membangunkan bau yang tidak diingini. Bilangan orang yang mengalami tapak tangan berpeluh mungkin boleh menjadi jauh lebih besar. Namun mengapa produk untuk hiperhidrosis palmar tidak seperti yang lazim di pasaran?

Penyelesaian kepada tapak tangan berpeluh tidak semudah menggosok pada antiperspirants kerana ia bukanlah satu penyelesaian praktikal walaupun ia berusaha untuk berhenti berpeluh, jika hanya buat sementara waktu. Terdapat penyelesaian lebih kekal, ada juga yang tidak mahal dan bukan invasif. Oleh kerana itu, orang lebih tinggal dengan keadaan. Bagi mereka yang benar-benar ingin menyelesaikannya, ada cara semula jadi bagi mereka untuk mencuba.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar