Selasa, 10 November 2015

Berurusan Dengan Influenza - A Panduan Layman ini

Berurusan Dengan Influenza - A Panduan Layman ini

Lembaran fakta mengenai selesema kadang-kadang boleh menjadi sangat mengelirukan kepada anda sama ada kerana anda adalah orang biasa yang tidak biasa dengan jargon perubatan, atau anda hanya mahu maklumat tertentu. Dalam mana-mana kes, artikel ini akan menyediakan anda dengan maklumat yang relevan dan berguna yang anda boleh gunakan sebagai garis panduan dalam pertempuran anda terhadap virus selesema.

Mengetahui virus influenza

Influenza disebabkan oleh 3 jenis virus RNA, semua milik keluarga yang sama dipanggil Orthomyxoviridae. Antara 3 jenis, influenza Virus adalah yang paling berbahaya dan boleh menjangkiti populasi manusia yang besar dengan hasil yang membawa maut. Wabak selesema babi 2009 disebabkan oleh subjenis virus influenza A yang dikenali sebagai H1N1. Satu lagi subjenis, H5N1, adalah bertanggungjawab bagi wabak selesema burung pada tahun 2004. Babi, burung dan ayam itik domestik yang paling mungkin untuk membawa jenis virus selesema.

Virus jenis B kebanyakannya memberi kesan kepada manusia dan boleh diuruskan dengan mudah. Ia juga adalah kurang biasa daripada jenis jangkitan A.

Kedua-dua jenis A dan jenis jangkitan B boleh menyebabkan masalah pernafasan ringan atau teruk. Pandemik manusia yang teruk berlaku apabila penduduk terdedah kepada sub-jenis virus tertentu (seperti H1N1 atau H5N1) terhadap mana ia mempunyai sangat sedikit atau tiada rintangan.

Jenis C virus selesema boleh menjangkiti manusia, anjing dan babi, menyebabkan ringan kepada masalah kesihatan yang teruk.

Mengetahui tanda-tanda selesema

Untuk berurusan dengan selesema dengan berkesan, anda perlu tahu gejala. Tanda-tanda selesema sering dikelirukan dengan yang sejuk biasa. Tanda-tanda selesema biasa termasuk:

demam panas
batuk
sakit tekak
sakit kepala
hidung berair
sakit otot
keletihan melampau
Loya, cirit-birit dan muntah-muntah adalah gejala yang kurang biasa yang mungkin berlaku dalam pesakit yang dijangkiti virus H1N1.

Berurusan dengan selesema

Kebanyakan orang yang dijangkiti virus selesema pulih sepenuhnya dalam masa beberapa minggu. Tetapi mereka yang tidak boleh membangunkan keadaan kesihatan yang serius yang memerlukan rawatan segera. Berita baik adalah bahawa anda mempunyai Tamiflu oseltamivir untuk mendapatkan bantuan daripada selesema. Ubat ini hanya terdapat pada preskripsi, jadi anda perlu hubungi doktor anda dengan seberapa segera yang anda mengalami gejala selesema.

Bagaimanakah Tamiflu berfungsi?

Selesema mendapat dari buruk kerana virus yang menyebabkan ia replikasi dalam badan dan memberi kesan kepada sel-sel sihat. Oseltamivir menghalang virus itu daripada mereplikasi dan dengan berbuat demikian, mengurangkan keterukan gejala-gejala selesema. Ubat ini juga membantu anda mendapatkan kebal terhadap virus selesema.

Siapa yang boleh mengambil Tamiflu?

Dadah ini ditetapkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak berumur 1 tahun atau lebih. Tetapi ubat yang mesti diambil dalam masa satu atau dua hari dari bermulanya gejala. Orang yang mempunyai jantung, buah pinggang atau keadaan pernafasan, atau mereka yang sedang hamil atau menyusukan bayi, perlu mendapatkan nasihat perubatan sebelum mengambil Tamiflu. Beritahu doktor anda jika anda mengambil sebarang ubat-ubatan lain atau jika anda baru-baru ini mengambil ditembak selesema.

Apakah kesan-kesan sampingan yang biasa?

Mendapat alahan atau ruam adalah kesan sampingan yang paling biasa Tamiflu. Anda perlu memberitahu doktor anda dengan segera jika anda mengalami rasa tidak selesa itu. Kanak-kanak dan remaja boleh berkelakuan luar biasa selepas mengambil ubat ini. Mereka mesti disimpan di bawah jam tangan semasa rawatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar