Selasa, 10 November 2015

A Keadaan Spinal Dikenali Sebagai Scoliosis

A Keadaan Spinal Dikenali Sebagai Scoliosis

Scoliosis adalah suatu keadaan yang dialami kira-kira 5-7000000 Amerika. Scoliosis adalah gangguan di mana keluk tulang belakang sisi. Ia kadang-kadang diburukkan lagi oleh lordosis (melengkung tulang belakang masuk) atau kyphosis (melengkung tulang belakang keluar.) Scoliosis boleh dikategorikan mengikut tiga cara yang berbeza ia disebabkan: a) kongenital, b) saraf, dan c) idiopathic, atau punca tidak diketahui. Ahli-ahli sains percaya kepada inheritability scoliosis; namun genetik tepat ia masih kekal yang akan ditentukan. Bentuk yang paling lazim dilakukan scoliosis adalah idiopathic scoliosis remaja. Kanak-kanak perempuan mempunyai kecenderungan yang lebih besar daripada kanak-kanak lelaki ke arah keterukan keadaan.

Kadang-kadang tulang belakang itu sendiri adalah normal, tetapi kelengkungan terbentuk dalam tindak balas kepada masalah berfungsi di tempat lain di dalam badan. Ini boleh disebabkan oleh kekejangan otot di belakang, perbezaan dalam panjang kaki, atau postur yang lemah. Dalam scoliosis saraf, kelengkungan tulang belakang disebabkan oleh kelemahan otot atau kawalan otot yang sangat miskin yang disebabkan secara langsung dari penyakit seperti palsy, distrofi otot serebrum, penyakit Marfan, atau polio. Oleh itu, scoliosis memberi kesan kepada individu untuk pelbagai peringkat, atas dasar kes demi kes. Penjagaan kiropraktik boleh membantu dalam merawat mereka yang mempunyai bentuk yang lebih ringan daripada scoliosis berfungsi.

Scoliosis mempunyai bukan sahaja kesan fizikal, tetapi emosi juga. Khususnya, remaja dengan scoliosis perlu sokongan tambahan emosi dan bimbingan dalam tempoh pertumbuhan penting ini. Kadang-kadang scoliosis adalah begitu teruk bahawa menekan tulang rusuk terhadap jantung dan paru-paru. Ini kemudiannya mewujudkan risiko kesihatan tambahan, meningkatkan kecenderungan seseorang terhadap jangkitan paru-paru dan radang paru-paru.

Selalunya, scoliosis berlaku dalam apa-apa bentuk yang ringan yang ia hanya boleh dikesan oleh mata profesional. Dalam kes sedemikian, selagi keadaan ini dipantau, ada keperluan yang sangat sedikit untuk kebimbangan atau penggera. Scoliosis pada kanak-kanak dan remaja, walaupun, memerlukan perhatian perubatan khas dan penjagaan sejak tulang mereka sedang menjalani pertumbuhan pesat. Bagi mereka dalam kumpulan umur ini, keadaan tulang belakang dengan cepat boleh menjadi lebih teruk dalam masa beberapa bulan semata-mata. Oleh itu, pemeriksaan kerap oleh seorang profesional perubatan adalah amat penting.

Terdapat beberapa cara doktor anda boleh gunakan untuk mengesan tanda-tanda scoliosis. Langkah yang paling awal adalah untuk mendapatkan analisis postur semasa pemeriksaan fizikal anda. Jika terdapat apa-apa tanda yang berpotensi scoliosis, doktor anda akan merujuk anda kepada pakar. Kemudian, tulang belakang X-ray diambil untuk menunjukkan lokasi sebenar dan tahap kelengkungan pada tulang belakang.

Selain tulang belakang X-ray, doktor juga boleh memeriksa pergelangan tangan dan tulang anda untuk membantu menentukan umur rangka anda dan menganggarkan perkembangan kelengkungan tulang belakang. Bergantung kepada keadaan khusus anda, doktor anda mungkin mengesyorkan bahawa anda pergi untuk pemeriksaan berkala.

The Scoliometer, atau inclinometer, juga digunakan sebagai alat untuk empirik mengukur jumlah asimetri dalam batang tubuh. The Scoliometer berguna untuk anggaran cepat dalam, cara bukan invasif bebas kesakitan yang juga membantu mengurangkan pendedahan seseorang kepada X-ray.

Jika perkembangan kelengkungan tulang belakang adalah perlahan, hanya rawatan yang sangat minimum yang dikehendaki. Sebaliknya, scoliosis kanak-kanak perempuan pra-haid adalah kemungkinan besar untuk berkembang pada kadar yang pesat, agresif, terutamanya kerana kanak-kanak perempuan pada usia ini berkembang begitu pesat. Semasa muncrat pertumbuhan ini, kelengkungan tulang belakang boleh membangunkan simetri seperti yang cepat. Apabila kanak-kanak perempuan mula datang haid, mereka tidak berkembang seperti yang pesat lagi. Oleh itu, skoliosis tidak menjadi lebih teruk dengan cepat sama ada.

Beyond pemeriksaan perubatan, rawatan untuk scoliosis termasuk penggunaan dua gol dan / atau pembedahan. Apabila scoliosis adalah sederhana, ia tidak meninggalkan kesan kepada gaya hidup seseorang sangat banyak. Orang boleh hidup dan berfungsi agak biasa. Terdapat beberapa jenis penyokong gigi, tetapi mereka semua digunakan apabila kanak-kanak belum mencapai kematangan rangka. Pendakap A tidak menyembuhkan scoliosis, ia juga tidak paksa menyelaraskan semula tulang belakang. Ia membantu, bagaimanapun, menghalang perkembangan selanjutnya kelengkungan dalam tempoh pertumbuhan kanak-kanak. Pembedahan scoliosis, juga dikenali sebagai tulang belakang gabungan, membantu membetulkan lengkung, tetapi tidak semua jalan. Tulang-tulang dalam keluk adalah bersatu bersama-sama menggunakan batang besi, cangkuk, skru, atau wayar untuk mengadakan kawasan tulang belakang lurus ketika ia sembuh. Pembedahan biasanya tidak digalakkan kecuali yang paling teruk kes.

Scoliosis kadang-kadang boleh bererti tinggal dengan kesakitan kronik. Rasa sakit yang berkaitan dengan scoliosis boleh susut melalui penjagaan kiropraktik. Bagi kebanyakan orang dengan scoliosis, regimen kiropraktik kerap adalah penting dalam membantu mereka meringankan kesakitan dan rasa tidak selesa, dan hidup lebih normal.

Scoliosis adalah yang terbaik dirawat apabila dikesan awal. Jika anda mengesyaki bahawa anda atau anak anda mungkin mempunyai scoliosis, hubungi doktor anda dengan segera.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar