Selasa, 10 November 2015

Pemulihan semula jadi buasir - Rawatan buasir yang berkesan

Pemulihan semula jadi buasir - Rawatan buasir yang berkesan

Jika anda rasa ketidakselesaan melampau dan kesakitan ketika membuang najis dengan tompok darah sekali-sekala, anda mungkin mengalami Buasir atau Piles. Ia boleh memberi kesan kepada orang di mana-mana tanpa mengira umur jantina, wanita yang lebih mudah terdedah kepada gangguan ini. Membuang air besar boleh menjadi pengalaman menakutkan bagi banyak orang, kerana sakit yang teruk dan pendarahan buasir. Urat rektum dan dubur mendapatkan lemah membawa kepada kesakitan dan keradangan ketika buang air besar.

Secara umumnya, orang yang mengalami sembelit kronik dan akut boleh membangunkan buasir atau buasir. Buasir boleh berkembang di dalam rektum atau di luar dubur. Dalam kes yang teruk, prosedur pembedahan digunakan untuk membuang buasir pendarahan. Ia adalah dinasihatkan untuk membetulkan masalah ini pada peringkat awal mungkin untuk mengelakkan komplikasi yang serius pada masa akan datang.

Gejala

Tanda-tanda yang lazim dilakukan ialah:

1. membuang air besar Sakit diikuti oleh pendarahan dari rektum dan dubur.
2. Rasa sakit sambil duduk.
3. Gatal-gatal sensasi di dalam atau di sekitar dubur.
4. Rasa kenyang walaupun selepas pemindahan usus.

Punca

1. berpanjangan mengalami sembelit.
2. Obesiti
3. mengamalkan diet yang salah tanpa pelawas.
4. Keturunan

Rawatan buasir yang berkesan

Walaupun buasir adalah gangguan yang menyakitkan, tetapi hakikatnya menggembirakan adalah bahawa ia boleh diubati sepenuhnya melalui pengubahsuaian dalam gaya hidup, diet dan mengikuti terapi semula jadi yang ringkas dengan kerap. Seseorang perlu menjalankan rawatan dengan kesabaran, sebagai perkara yang tidak boleh berubah dalam sekelip mata.

1. Langkah pertama membabitkan penambahan serat yang cukup dan pelawas dalam diet harian. Hijau, sayur-sayuran berdaun dan buah-buahan terdiri daripada sumber penting serat pemakanan.

2. Minum 2-3 liter air setiap hari mengurangkan sembelit dan mengurangkan masalah buasir.

3. Elakkan gaya hidup yang tidak aktif dan meluluskan out kerja yang mencukupi untuk memeriksa berat badan.

4. Permohonan Topikal daripada Witch Hazel mengekstrak (sejuk di dalam peti sejuk) membantu dalam mengurangkan pendarahan buasir.

5. teh minum disediakan daripada herba Butcher Broom dan Kuda Chestnut memperbaiki peredaran darah di dalam urat dan mengurangkan varicosity itu.

6. Pengambilan 3-4 buah ara rendam dalam air selama 8-12 jam dua kali sehari mengurangkan pendarahan buasir kepada jumlah yang agak besar. Jangan buang air tetapi mengambil bersama-sama dengan buah ara.

7. Pengambilan Triphala, yang merupakan komposisi Ayurveda tiga herba, adalah sangat berguna dalam merawat buasir.

8. Pemakaian kompres air sejuk atau ais dengan pad kapas steril pada waktu malam membantu dalam mengurangkan kesakitan. Seseorang itu perlu memohon ini sebelum tidur.

9. Mengambil mandi pinggul dalam air panas selama 10-15 minit dengan kerap juga membantu dalam mengurangkan masalah buasir. Tidak ada keperluan untuk menambah apa-apa di dalam air panas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar