Selasa, 10 November 2015

Minda Niat Untuk Bahagian Qigong Healing 1: Niat Fikiran Intelek

Minda Niat Untuk Bahagian Qigong Healing 1: Niat Fikiran Intelek

Qigong merupakan satu kaedah penyembuhan yang digunakan dalam Perubatan Tradisional Cina. Dalam terjemahan, "Qi" bermaksud "tenaga" dan merujuk kepada daya yang penting dalam badan. Tenaga ini bukan tenaga mistik atau metafizik. Sebaliknya, kebanyakan tuan Cina percaya ia boleh dijelaskan dengan menggunakan istilah-istilah sains barat seperti fizik dan biologi. "Gong" diterjemahkan "kerja" atau "usaha" jadi, secara keseluruhannya, "Qigong" diterjemahkan sebagai kerja tenaga.

Niat fikiran adalah satu komponen besar Qigong kerja. Ada juga yang akan pergi setakat untuk mengatakan bahawa ini adalah bahagian yang paling penting dalam penyembuhan tenaga. Dalam pemikiran Cina terdapat banyak istilah untuk menggambarkan pelbagai jenis niat fikiran. Salah satu jenis niat fikiran dipanggil Yi. (Kadang-kadang 'Yi' adalah ditransliterasi 'I.') Yi bermakna niat minda.

Bayangkan bahawa anda sedang berehat dan menghirup secawan teh. Anda mungkin mengambil secawan teh, mengambil masa untuk memeriksanya melihat cara piala itu diadakan di tangan anda atau sudut cawan, meletakkan cawan untuk bibir anda dan mengambil seteguk kecil, dan kemudian perlahan-lahan meletakkan cawan semula di atas meja. Ketika melakukan semua ini, anda tidak akan mengalami banyak emosi sama sekali. Sebaliknya, anda akan mempunyai perasaan ketenangan puas.

Yi boleh sangat mendalam fokus. Bagi seorang mekanik mahir yang telah dipilih untuk menetapkan sesuatu dan yang mempunyai niat fikiran Yi yang kuat, halangan tidak akan mengganggu beliau ketenangan dan hanya akan membuat mekanik lebih fokus dan menetapkan kepada menyelesaikan masalah ini. Seperti yang anda sangka, terdapat pelbagai situasi yang berbeza di mana mempunyai Yi fikiran niat yang kuat. Ia khusus dilatih dalam seni mempertahankan diri yang tertentu.

Dalam penyembuhan Qigong, menggunakan niat fikiran Yi bermula dengan mencari keadaan umum badan. Sebanyak satu penala piano mendapati pertengahan C kemudian menala seluruh piano relatif yang maklum, seorang pengamal Qigong akan mendapati keadaan kesihatan umum dan kemudian akan licin dan mengimbangi tenaga di seluruh badan.

Pengamal akan mencari tersumbat, tempat-tempat yang tidak sesuai yang lebih panas atau sejuk daripada yang lain di badan, tempat-tempat ketegangan yang tidak betul, kawasan yang lemah, dan lain-lain akan datang, pengamal akan mengimbangkan kawasan-kawasan ini dengan seluruh badan. Ini mungkin melibatkan melicinkan tenaga lebih, mengeluarkan tenaga negatif, atau memegang tenaga di kawasan-kawasan yang lemah sehingga badan mengisi mereka dengan tenaga positif supaya mereka dapat menjadi sihat juga.

Pengamal Bermula mesti menggunakan beberapa jenis medium fizikal untuk melaksanakan ini jenis aktiviti penyembuhan. Jika anda melihat mereka, anda akan melihat bermula pengamal Qigong menggunakan tangan mereka untuk mengimbas badan. Walau bagaimanapun, pengamal mahir tidak perlu menggunakan tangan mereka untuk melakukan ini jenis kerja. Kerana mereka mempunyai kuat Yi fikiran niat kemudian pengamal kurang berpengalaman, mereka boleh melakukan ini jenis penyembuhan hanya menggunakan mereka niat fikiran Yi. Jika niat fikiran mereka meningkat masih lagi, pengamal juga boleh melakukan ini jenis rawatan dari jarak yang jauh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar