Selasa, 10 November 2015

Meningkatkan Ergonomik Tempat Kerja Anda

Meningkatkan Ergonomik Tempat Kerja Anda

Ramai rakyat Amerika membelanjakan lebih 40 jam seminggu di pejabat duduk di tempat kerja. Kebanyakan masa, mereka menggunakan komputer, sama ada komputer riba atau desktop, di tempat kerja dan di rumah. Akhirnya, ramai yang akan mula mengalami keadaan kronik tertentu seperti leher atau belakang sakit, sindrom carpal tunnel, postur yang lemah, kebas di kaki, dan lain-lain Amerika Syarikat Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia sering menyalahkan ini di keadaan di tempat kerja yang lemah dan menggalakkan lebih ergonomik persekitaran kerja. Ini akan membantu meningkatkan produktiviti di kalangan kakitangan dan mewujudkan suasana yang lebih positif di pejabat. Tanpa ergonomik tempat kerja yang betul, terdapat peluang yang lebih besar untuk berlakunya kecederaan. Terdapat juga tekanan yang lebih besar dan tahap yang lebih tinggi ketidakselesaan.

Terdapat beberapa prinsip penting yang perlu dipertimbangkan apabila memikirkan kesan ergonomik tempat kerja yang baik. Pertama sekali, anda mesti menukar postur anda apabila anda melakukan tugas kerja untuk tempoh masa yang panjang. Menginap dalam kedudukan yang sama untuk tempoh yang panjang, darah tidak mengalir dengan baik melalui badan anda. Ini boleh menyebabkan keletihan otot dan membuat anda lebih terdedah kepada kecederaan. Seterusnya, sentiasa berada dalam kedudukan yang selesa dan neutral; berlebihan di bahagian sendi dan melanjutkannya untuk julat maksimum gerakan boleh menyebabkan kecederaan tekanan dan sakit kronik. Akhir sekali, gunakan otot yang lebih besar untuk melakukan kerja. Sama ada ia mengangkat objek kecil, atau beban berat, menggunakan kumpulan otot yang lebih besar untuk melakukan kerja-kerja yang meletakkan tekanan yang kurang pada yang lebih kecil, otot lemah.

Terdapat juga tips yang khusus untuk keselesaan kubikel atau pejabat tetapan. Terdapat kecenderungan untuk orang pemalas atau merunduk lebih di kerusi mereka, dapatkan sakit leher dari melihat skrin komputer, atau mengalami kebas di belakang rendah. Beberapa keadaan biasa yang lain adalah pergelangan tangan atau sakit siku, sakit kepala yang kerap, dan kelemahan di kaki. Terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk mencegah kesakitan ini daripada berlaku begitu kerap, atau menghalang mereka sama sekali.

Pastikan anda bangun dari meja anda sering sekali - kira-kira setiap 30 minit - untuk berjalan-jalan dan menghulurkan tangan dan kaki anda. Senaman mudah seperti shrugs bahu dan putaran leher terutama boleh membantu mereka yang sentiasa di telefon. Satu lagi cara untuk melegakan tekanan di leher anda adalah dengan menggunakan alat dengar untuk panggilan telefon tersebut. Melihat skrin komputer boleh meletakkan banyak tekanan pada mata anda juga. Jika anda bernasib baik untuk mempunyai tingkap dengan meja anda, melihat ke arah jauh objek. Ini akan membolehkan mata anda untuk memberi tumpuan kepada sesuatu di luar dan membantu mereka untuk berehat.
Postur anda juga bergantung kepada bagaimana kawasan kerja anda ditetapkan.

Meja anda harus ditetapkan pada ketinggian yang betul supaya anda boleh mencapai semua item di atasnya dengan selesa.
Ketika anda sedang duduk, kaki anda akan dapat menyentuh lantai.
Perlu juga ada sudut 90-110 darjah yang dibentuk oleh kaki anda dan badan anda.
Oleh kerana anda akan duduk sepanjang hari, anda akan memerlukan kerusi yang mempunyai tempat duduk yang empuk dan sokongan belakang.
Kerusi itu perlu diimbangi dan disokong cukup untuk anda akan selesa duduk sepanjang hari. Jika kerusi itu terlalu keras, ia adalah idea yang baik untuk menambah kusyen, kerana untuk mengelakkan sakit belakang yang rendah.
Untuk mengelakkan bungkuk atau hunching lebih di tempat duduk anda, bersandar belakang kerusi anda.
Melihat ke hadapan dan menjaga kepala dan leher anda dalam jajaran apabila anda bekerja.
Jika kerja anda memerlukan penggunaan komputer, menetapkan monitor supaya bahagian atas ia adalah pada tahap yang sama seperti mata anda.
Berehat kepala dan leher anda dan kekal dalam kedudukan yang neutral. Memastikan tidak bersandar ke depan untuk melihat skrin komputer.
Jika anda sedang melihat dokumen, jangan beralih daripada tempat untuk mengesan apabila anda membacanya. Rehatkan mereka pada pendirian buku supaya mata anda boleh memberi tumpuan kepada tempat yang sama.
Bagi mereka yang menggunakan komputer sepanjang hari, ada juga tips untuk meningkatkan ergonomik tempat kerja yang khusus untuk anda. Pengguna laptop tidak perlu menggunakan sentuhan-pad pada mesin sebenar dan palam dalam tetikus luaran sebaliknya. Bergerak keseluruhan lengan dan bahu anda adalah cara yang betul untuk menggunakan tetikus - tidak hanya menggerakkan pergelangan tangan anda. Mempunyai tempat yang luas untuk menggunakannya, jadi siku anda tidak tergantung dari tepi meja anda. Berehat tangan dan pergelangan tangan anda supaya anda tidak ketegangan otot. Menghulurkan jari dan tangan anda sering sekali. Sentiasa mengambil rehat untuk melangkah jauh dari komputer dan berehat tangan dan pergelangan tangan anda.
Jika pekerjaan anda memerlukan banyak tenaga kerja manual, seperti mengangkat objek berat, ia adalah penting bahawa anda berada dalam kedudukan yang betul apabila anda mengangkat. Jangan sekali-kali bengkok ke hadapan untuk merebut kotak berat. Sebaliknya, menjaga belakang lurus dan mengangkat menggunakan kaki anda. Anda boleh dengan mudah menyakiti otot belakang yang rendah anda jika anda bengkok ke hadapan dan objek berat terlalu banyak untuk dibawa. Perlu diingat bahawa anda mesti memegang objek dekat dengan badan dan menjaga tubuh anda seperti tegak yang mungkin. Melihat ke atas dan ke hadapan kerana anda mengangkat, dan siku flexed. Sudah tentu, jika ia terlalu berat untuk anda, jangan cuba untuk melakukannya secara sendirian - dapatkan seseorang untuk membantu anda!

Meningkatkan ergonomik tempat kerja anda boleh membantu anda untuk memperbaiki kesihatan kiropraktik anda dan keseluruhan kesejahteraan. Terpulang kepada anda untuk mengambil inisiatif untuk mewujudkan persekitaran kerja yang terbaik untuk badan anda dan keadaan yang paling selesa untuk bekerja di.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar