Selasa, 10 November 2015

6 Cara Untuk Mengekalkan Kesihatan

6 Cara Untuk Mengekalkan Kesihatan

Mengekalkan kesihatan seseorang adalah satu proses sepanjang hayat. Tidak seperti satu tugas yang tertentu yang anda berhenti melakukan sekali matlamat telah dicapai, tetap sihat adalah proses berterusan yang kita tidak boleh bosan. Jika menjaga kesihatan anda adalah salah satu objektif utama anda, ada beberapa perkara dalam hidup anda yang anda perlu menilai semula. Berikut adalah beberapa cara mudah untuk anda kembali kesihatan di landasan yang betul:

1. Perhatikan anda kehidupan harian. Lebih sering daripada tidak, terdapat perkara-perkara kecil dalam kehidupan orang ramai bahawa orang biasanya mengambil mudah atau mereka mudah tidak notis. Sebagai contoh, sesetengah orang berasa letih pada waktu pagi tetapi tidak pernah mempertimbangkan untuk cuba menggunakan bantal yang berbeza. Atau, sesetengah orang merasa sakit yang sedikit tetapi secara pasif tidak mengendahkannya. Setiap orang memerlukan untuk menjadi taat badan sendiri dan persekitaran. Ia amat penting untuk menilai keadaan kesihatan seseorang.

2. Mengekalkan hubungan sosial yang kuat. Struktur sosial yang baik memainkan peranan yang penting bagi sikap yang positif seseorang terhadap kehidupan, produktiviti dan panjang umur.

3. Amalan kebersihan yang baik. Kebersihan yang baik membolehkan orang dari patogen biasa yang menyebabkan jangkitan dan penyakit tertentu. Memastikan kebersihan yang baik seperti membasuh tangan sebelum menyediakan makanan, sebelum dan selepas makan tidak begitu banyak nikmat untuk kesihatan anda.

4. Mengaplikasikan pengurusan tekanan. Ia adalah sangat penting untuk mengetahui rangsangan tekanan anda. Sebanyak mungkin cuba mengelakkan perkara-perkara yang menekankan anda yang paling dan mengambil sedikit masa untuk berehat. Teknik lain seperti meditasi juga akan mengurangkan tekanan dan meningkatkan toleransi terhadap tekanan.

5. Dapatkan penjagaan kesihatan yang lebih kerap dan pemeriksaan. Penjagaan kesihatan termasuk pencegahan penyakit dan rawatan walaupun perkhidmatan kesihatan profesional. Bagi bayi ia sangat penting untuk mempunyai vaksin yang diperlukan sebagai contoh. Dewasa pula perlu mendapatkan tahunan pemeriksaan. Wanita sebagai contoh perlu mempunyai Pap smear tahunan.

6. Lihat untuk program-program kesihatan yang anda sendiri ingin. Tahu jika terdapat program-program kesihatan di tempat kerja anda atau di dalam bangunan anda. Beberapa syarikat menawarkan program kesihatan percuma kepada pekerja. Beberapa program termasuk di pusat-pusat kecergasan laman web, bimbingan kesihatan, pengurusan tekanan, dan lain-lain Sesetengah masyarakat juga menyediakan program yang sama.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar