Selasa, 10 November 2015

Kaedah Alternatif Untuk Mencegah Penyakit Alzheimer

Kaedah Alternatif Untuk Mencegah Penyakit Alzheimer

Salah satu masalah mental yang paling biasa yang berlaku kepada warga emas adalah penyakit Alzheimer. Oleh itu, dengan mengambil langkah berjaga-jaga terhadap kehilangan ingatan menjadi amat penting. Walaupun penurunan tertentu dalam ingatan sebahagian normal penuaan, mengekalkan gaya hidup yang sihat, interaksi sosial, dan pengambilan makanan tertentu dapat sangat mengurangkan kehilangan ingatan. Keadaan Alzheimer progresif merosakkan ingatan, dan akhirnya boleh menyebabkan warga emas tidak berupaya untuk menjaga diri mereka sendiri.

Anggaran menunjukkan bahawa kira-kira 4.5 juta rakyat Amerika kini mempunyai penyakit ini. Penyakit Alzheimer selalunya berlaku selepas umur 65, tetapi jenis genetik yang diwarisi daripada penyakit ini boleh memberi kesan kepada orang semuda 30. Terdapat faktor-faktor risiko banyak. Ini boleh termasuk tekanan oksidatif, trauma kepala, kehilangan estrogen selepas putus haid, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, dan keradangan.

Gejala Alzheimer
Alzheimer membentangkan gejala yang berbeza. Ia termasuk:

Maklumat lupa bahawa telah baru-baru dipelajari.
Mengalami kesukaran melaksanakan tugas-tugas yang biasa, seperti menggunakan telefon atau melintas jalan.
Kemerosotan bahasa, seperti melupakan perkataan yang mudah.
Masa dan tempat kekeliruan, seperti melupakan perjalanan pulang.
Mengalami masalah dengan pemikiran abstrak, seperti aritmetik asas.
Mempamerkan pertimbangan yang tidak tepat atau menurun, seperti memakai pakaian musim panas pada musim sejuk.
Kerap misplacing perkara dan / atau meletakkan objek di lokasi yang pelik, seperti meletakkan bantal di dalam tab mandi.
Menunjukkan perasaan dan perubahan tingkah laku yang boleh nyata dalam perubahan emosi yang drastik.
Perubahan personaliti mempamerkan sifat-sifat yang berbeza seperti kekeliruan, kebergantungan, atau syak wasangka.
Kehilangan jelas inisiatif dan pasif, seperti menghabiskan sepanjang hari menonton televisyen atau tidur untuk tempoh yang panjang.
Seseorang yang menghidap Alzheimer juga mungkin mengalami kehilangan jisim badan. Malah, ada bukti klinikal yang kehilangan BMI senior menekankan pembangunan Alzheimer.

Orang, bagaimanapun, berbeza dalam pelbagai kombinasi gejala dan perkembangan mereka. Kajian menunjukkan bahawa pada peringkat awal, tiada tanda-tanda jelas Alzheimer. Ia hanya pada peringkat kedua bahawa penurunan kognitif yang sederhana boleh dikesan. Terdapat juga syarat-syarat lain, seperti kemurungan, kekurangan vitamin, dan pengambilan alkohol yang berlebihan yang boleh membawa kepada kemerosotan ingatan. Oleh itu, seorang harus menolak isu-isu dan keadaan lain.

Pencegahan Alzheimer
Sebagai syarat kronik, peranan diet yang mencukupi, senaman dan gaya hidup yang sihat adalah penting untuk mencegah atau memperlahankan kesan Alzheimer merosakkan. Berikut adalah beberapa tips yang berguna untuk otak yang sihat dan badan:

Senaman. Aktiviti fizikal, seperti berjalan, dikaitkan dengan meningkatkan keupayaan seseorang untuk belajar, menangani sebarang perubahan negatif dalam kimia otak.
Mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti mental merangsang. Membaca, permainan perbendaharaan kata dan teka-teki, adalah beberapa aktiviti yang boleh meningkatkan bilangan sambungan saraf-serat di dalam otak. Sambungan ini boleh mengimbangi perubahan yang berkaitan dengan Alzheimer. Terdapat juga bukti yang menunjukkan bahawa pendidikan yang lebih mengurangkan risiko untuk mendapat penyakit ini.
Melibatkan diri dalam hubungan yang sihat dengan orang lain. Rangkaian sokongan sosial boleh melindungi terhadap perkembangan keadaan emosi dan kognitif.
Dilarang merokok. Mereka yang merokok pada tahun-tahun mereka yang lebih tua lebih cenderung kepada Alzheimer.
Ambil makanan yang kaya dengan vitamin E. kacang, sayur-sayuran berdaun hijau, dan bijirin penuh boleh mengurangkan kerosakan oksidatif.
Ambil penggalak kesihatan kardiovaskular. Bawang putih, Koenzim Q10, dan folat dikaitkan dengan mengurangkan risiko Alzheimer.
Termasuk makanan laut dan n-3 asid lemak dalam diet anda. Kaya dengan Omega 3 asid lemak, ikan adalah makanan otak-friendly.

Alternatif Pencegahan
Banyak pusat-pusat penyelidikan kini menilai peranan kemungkinan ubat-ubatan alternatif dalam mencegah Alzheimer. Minyak dan alpha lipoic asid Ikan boleh memainkan peranan dalam mengurangkan keradangan, paras kolesterol tinggi, dan tekanan oksidatif. Huperzine A, herba Cina, boleh membantu untuk meningkatkan daya ingatan di kalangan orang dewasa yang lebih tua. Sage telah ditunjukkan untuk meningkatkan daya ingatan dan fungsi mental. Beberapa kajian juga menunjukkan keberkesanannya dalam menangani Alzheimer. Acupuncture dikaitkan dengan peningkatan fungsi kognitif.

Penyelidik terlibat secara aktif dalam mencari jalan untuk melegakan kesan buruk daripada Alzheimer. Gaya hidup yang sihat, bagaimanapun, adalah satu langkah penting dalam mencegah penyakit ini melemahkan. Untuk maklumat lanjut dan nasihat mengenai pemakanan, pilihan senaman dan gaya hidup hubungi doktor kiropraktik anda. Doktor anda kiropraktik adalah seorang pakar kesihatan holistik yang boleh memberikan cadangan hayat untuk mengekalkan badan yang sihat dan minda.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar