Selasa, 10 November 2015

Bisul - Gejala, Punca dan Pemulihan Home Terbukti

Bisul - Gejala, Punca dan Pemulihan Home Terbukti

Bisul adalah radang menyakitkan dan setempat pada kulit, yang disebabkan oleh jangkitan bakteria Staphylococcus. Mereka muncul sebagai nodul merah dan bengkak-bengkak yang berlainan saiz, penuh dengan nanah disertai dengan kesakitan. Folikel rambut kulit dijangkiti, yang menyebabkan keradangan setempat. Orang daripada semua peringkat umur dipengaruhi oleh keadaan ini. Bisul boleh mempengaruhi folikel rambut tunggal atau banyak bergantung kepada tahap jangkitan. Selepas bisul matang ia pecah menunaikan nanah dan darah. Mereka perlu dirawat dengan teliti pada peringkat ini untuk mengelakkan sebarang jangkitan sekunder. Bisul boleh muncul di mana-mana bahagian badan termasuk kepala dan alat kelamin.

Gejala

Bisul diiringi oleh petanda yang berikut

1. Rupa keras atau tender outgrowths pada kulit diikuti dengan kesakitan.
2. Syarat-outgrowths matang dan pecah melepaskan darah dan nanah.
3. Rasa kerengsaan dan gatal-gatal pada kulit.
4. demam ringan.
5. outgrowths boleh muncul dalam folikel rambut tunggal atau boleh menjejaskan beberapa folikel rambut.

Punca

Bakteria Staphylococcus terutamanya bertanggungjawab untuk bisul. Faktor-faktor yang mendasari lain yang bertanggungjawab untuk jangkitan ini adalah

1. Ketoksikan dalam darah
2. Tabiat pemanas rosak dan gaya hidup.
3. Sistem imuniti yang rendah badan.
4. Kehidupan Tertekan

Pemulihan Rumah untuk Bisul

Bisul biasanya tidak memerlukan sebarang campur tangan perubatan tambahan kecuali jangkitan adalah serius. Tanda-tanda boleh diperangi melalui ubat rumah terbukti.

1. Bawang dan jus bawang putih digunakan secara meluas untuk rawatan bisul. Perkadaran yang sama jus digunakan pada barah itu masak, supaya ia pecah dan mengalir keluar nanah.

2. Peria bertindak sebagai pembersih darah dan amat berkesan dalam merawat bisul. Campuran satu cawan jus pahit dan satu sudu teh jus limau diambil perlahan-lahan dalam perut kosong menghasilkan hasil yang berfaedah. Proses ini perlu diteruskan untuk beberapa hari.

3. Permohonan memampatkan panas pada bisul tender membantu dalam masak dan memberikan kelegaan daripada kesakitan.

4. Panas Epsom mandi garam juga sangat bermanfaat dalam merawat bisul dan mandian ini perlu diambil setiap minggu dua atau tiga kali sehingga mendidih berterusan.

5. Tukar kepada diet yang sihat dan mengurangkan pengambilan teh, kopi, makanan yang diproses dan karbohidrat.

6. Sapukan tuam Margosa daun pada bisul. Air rebusan daun Margosa boleh disediakan dengan merebus 15 gram daun dalam 100 ml air. Ini perlu diambil dua kali sehari.

7. bantuan serbuk kunyit dalam penyembuhan bisul. Pemakaian panggang akar kunyit kering barah di peringkat sekolah rendah membantu dalam merawat barah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar